Проблематика юридичних осіб публічного права - думка Володимира Зубаря
2 липня відбувся круглий стіл, присвячений реформі державних та комунальних підприємств в контексті законопроєкту № 6013. Онлайн-захід, організований ГО «Цивілістична платформа», зібрав багатьох дослідників української юридичної науки та фахівців з цивільного і господарського права, щоб обговорити цю законодавчу ініціативу.
Автори законопроєкту № 6013 запропонували удосконалити корпоративне управління в юридичних особах, заснованих на державній і комунальній власності, запровадити механізми контролю за використанням об’єктів державної та комунальної власності, а також усунути суперечності між Цивільним кодексом України та актами спеціального законодавства.
Ці зміни, на думку експертів, зумовлені різними підходами до розуміння правового статусу підприємств. Наприклад, статтею 191 Цивільного кодексу України підприємство визначається як об’єкт цивільних правовідносин, а статтею 55 Господарського кодексу України – як суб’єкт господарювання. Наразі цей проєкт прийнято парламентом за основу із продовженням строку підготовки.
Володимир Зубар, адвокат, к.ю.н., доцент, керуючий партнер ЮФ «Юрлайн», поділився своїм баченням щодо проблематики юридичних осіб публічного права.
Пан Зубар звернув увагу, що в перехідних положеннях законопроєкту передбачено необхідність прийняття нового закону про юридичні особи публічного права. Ця категорія з’явилась в Україні 20 років тому в цивільному праві, хоч і не досить добре прижилася. З іншого боку, вона вже активно застосовується в інших галузях, зокрема, у кримінальному та антикорупційному праві.
Основна проблема полягає у визначенні - вважає Володимир Зубар. Пропонується ділити юридичні особи на публічні і приватні залежно від порядку їх створення. «Як тільки розпочався процес рекодифікації, була створена робоча група, яка рекодифікувала першу книгу цивільного кодексу. І вже тоді, на рівні 2022 року, було прийнято рішення змінити визначення і знайти інші критерії для поділу юридичних осіб на публічного і приватного права. Але зараз ця робота призупинилася у зв'язку з прийняттям законопроєкту № 6013», – зазначив Володимир Зубар.
За його словами, юридичні особи публічного права існували завжди, ще з римських часів. Тоді першими юридичними особами були саме юридичні особи публічного права. Тому проблема введення цієї категорії в цивільному законодавстві полягає в тому, що ці суб'єкти вже існують.
Також, на думку фахівця, необхідно врегулювати та класифікувати певну кількість суб’єктів, які мають особливий статус і беруть участь у цивільних відносинах. Особливості таких суб’єктів: виконання публічних функцій та особливий правовий статус відчуження майна. З цього приводу немає єдиного підходу ні в нашій, ні в закордонній літературі - відзначив пан Зубар. Наприклад, у французькій та німецькій літературі немає єдиного поняття юридичної особи публічного права. Більше того, навіть у німецькій літературі висловлюються сумніви щодо формування єдиного поняття юридичної особи публічного права.
Отже, вирішення цієї проблеми полягає у прийнятті нового закону про юридичні особи публічного права, де ці положення мають бути детально розписані. Правовий режим майна і правовий статус цих організацій має бути врегульований у спеціальному окремому законі.