Верховною Радою прийнято важливий Закон №2120-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022р.
15.03.2022 Верховна Рада ухвалила Закон про затвердження Указу Президента України № 133/2022 від 14.03.2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні". Воєнний стан продовжено до 24 квітня 2022 року включно.
Верховною Радою також прийнято важливий Закон №2120-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022, який набрав чинності сьогодні, 17.03.2022.
Ключові положення нового закону наступні:
1. З 1 квітня 2022 року і до припинення воєнного, надзвичайного стану усі ФОПи (крім 1-ї та 2-ї груп) та юридичні особи можуть тимчасово "перейти" на спрощену систему оподаткування і сплачувати єдиний податок за ставкою 2% від доходу.
Такою ж можливістю можуть скористатися і ті суб’єкти, що й зараз перебувають на 3-й групі єдиного податку.
Умови:
- обсяг доходу не перевищує 10 млрд;
- без обмежень по кількості працівників;
- будь-які види діяльності, крім діяльності повʼязаної з підакцизними товарами, обміном іноземної валюти, гральним бізнесом та видобутком корисних копалин;
- єдиний податок сплачується за правилами, встановленими для 3-ї групи платників єдиного податку, тобто зі звільненням від податку на прибуток, ПДВ та інших платежів;
- єдиний податок сплачується не пізніше 15 числа наступного за звітним місяцем.
Вищезазначене не застосовується до представництв, філій, відділень та інших відокремлених підрозділів юридичної особи, яка не є платником єдиного податку, а також до фізичних та юридичних осіб-нерезидентів.
Очікується, що уряд уточнить процедуру переходу на цю спрощену систему. Але в законі зазначається, що суб’єкту господарювання необхідно до останнього числа місяця подати заяву для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування. Водночас з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного стану на території України, платники єдиного податку третьої групи автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій перебували раніше (пп. 9.3 - 9.9. пр.8 р. ХХ Податкового кодексу).
2. Спрощено регулювання благодійної допомоги:
- стосовно благодійної допомоги, наданої закладам охорони здоров'я та на спец рахунок НБУ на підтримку збройних сил, скасовано обмеження на віднесення до витрат не більше 4% від розміру прибутку; - не оподатковується ПДВ передача пального для потреб держави, ЗСУ та як гуманітарної допомоги;
- не вважається порушенням вимог щодо діяльності неприбуткових організацій передача коштів на ЗСУ та ін, а також для закладів охорони здоров'я, незалежно від виду благодійної діяльності зазначеної в статутних документах;
- звільнено від ПДФО допомогу учасникам бойових дій, працівникам підприємств, установ, організацій, сил цивільного захисту та постраждалим від військової агресії РФ (доповнено п. 170.7.2);
- надання товарів та послуг ЗСУ та іншим органам для потреб забезпечення оборони не є постачанням товарів. На ці операції не поширюються вимоги щодо нарахування податкового зобов’язання та реєстрації податкових накладних (п. 32-1, 32-2 пр. 2 р. ХХ “Перехідні положення”).
3. Щодо сплати ЄСВ (зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»):
- Платникам єдиного податку 2-ї і 3-ї груп дозволяється не сплачувати ЄСВ за мобілізованих працівників. Такі суми будуть сплачені за рахунок держбюджету (п. 9-20 р.VIII “Прикінцевих та перехідних положень”).
- З 1 березня 2022 до припинення воєнного стану ФОП 1-3 груп не сплачують ЄСВ за себе (п. 9-19 р.VIII “Прикінцевих та перехідних положень”).
- На період воєнного стану та протягом 3 міс після його закінчення штрафи та пеня по ЄСВ не застосовуються, а перевірки не проводяться (п.п. 9-21, 9-22, 9-23 р.VIII “Прикінцевих та перехідних положень”).
4. З 1 квітня 2022 року для ФОП 1-ї та 2-ї груп до припинення або скасування воєнного стану сплата єдиного податку є добровільною (п.9.1 пр.8 р.ХХ Податкового кодексу).
5. Санкції за порушення закону про РРО не застосовуються до завершення воєнного стану (п. 12 розділу II “Прикінцеві положення” Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг”).
6. Пеня на податкові зобов’язання не нараховується, а нарахована пеня підлягає анулюванню у разі вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою внаслідок введення воєнного чи надзвичайного стану (п. 129.9.7 ст. 129 ПК).
7. На період дії воєнного чи надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених Податковим кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на податкові органи (п. 102.9 ст. 102 ПК). Аналогічне положення було введене і попереднім Законом № 2118-IX від 03.03.2022 до п. 69.9 пр. 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу.
8. Дозволені всі фактичні перевірки, в т.ч. стосовно можливості розраховуватися карткою (п. 52-2, п. 69.2 пр. 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу). Крім того, встановлюється штраф у розмірі 8500 грн за незабезпечення можливості оплачувати картками.
Всі фактичні перевірки, зупинені до введення карантину 18.03.2020, наразі можуть бути продовжені.
Відновлюються камеральні перевірки по деклараціях, по яких подано заяву на повернення бюджетного відшкодування ПДВ.
9. З 1 березня 2022 року і мінімум до кінця 2023 року звільняються від сплати плати за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), розташовані на територіях, де ведуться бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих РФ. Також скасовується нововведене мінімальне податкове зобов'язання на земельні ділянки за 2022 і 2023 роки.
На цих територіях також тимчасово за 2022 рік не нараховується та не сплачується екологічний податок.
Перелік областей визначається КМУ (п.п. 69.14 - 69.16 пр. 10 розділу ХХ ПК).
10. На пальне зменшено ПДВ до 7% та звільнено від акцизу (п. 40 пр. 5 р. ХХ “Перехідні положення”).
Також відпуск пального Збройним силам України та іншим державним органам,що здійснюють функції захисту та правопорядку,без попереднього або наступного відшкодування їх вартості, відпуск пального як гуманітарної допомоги не вважаються реалізацією пального (абз. 11-14 пп. 14.1.212 ст. 14 ПК).
11. Товари, придбані в оподатковуваних ПДВ операціях, проте знищені внаслідок воєнних дій, або передані для потреб забезпечення оборони України, не вважаються використаними платником податку в неоподаткованих ПДВ операціях, або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, протягом дії воєнного стану (п. 32-1 пр. 2 р. ХХ “Перехідні положення”).
12. На період о припинення або скасування воєнного стану банки не вживають заходів для встановлення джерел походження коштів при їх внесенні клієнтом-фізичною особою у готівковій формі на його поточний рахунок у розмірі, який відповідає пороговій фінансовій операції (400 тис. грн), у разі якщо такий клієнт не надав на вимогу банку відповідні документи або відомості, проте банкам забороняється здійснювати видаткові операції з такими коштами, крім випадків їх переказу на спеціальні рахунки для підтримання ЗСУ або для гуманітарної допомоги. Після припинення воєнного стану джерела походження коштів мають бути встановлені (п. 9 р. Х Закону “Про запобігання та протидію легалізації доходів…”)
13. Податкові органи фактично звільняються від відповідальності за заподіяння шкоди платнику податків своєю бездіяльністю, якщо вона зумовлена дією режиму воєнного чи надзвичайного стану (п. 114.5 ст. 114 ПК).
14. Всі позичальники звільнені від відповідальності, визначеної ст. 625 ЦК, а також від обов’язків сплатити на користь позикодавця неустойку за таке прострочення на період дії воєнного стану та у 30-денний строк після його завершення (п.19 р. “Прикінцеві та перехідні положення” Цивільного кодексу).
Також звільнено споживачів від відповідальності перед кредитодавцем за прострочення виконання зобов’язань за договором про споживчий кредит.
15. У період дії в Україні воєнного стану продовжуються наступні строки:
- загальна і спеціальна позовна давність (ст. 257-259, 681, 728, 786 ЦК),
- строк дії переважного права купівлі частки у праві спільної часткової власності (ст. 362 ЦК),
- строк для припинення поруки (ст. 559 ЦК),
- строк для оскарження дій виконавця заповіту (ст. 1293 ЦК).
16. На період дії в Україні воєнного стану та на 30-денний строк після дня його завершення, зупиняється дія норм, які надають право іпотекодержателю набувати право власності на предмет іпотеки, здійснювати продаж предмета іпотеки, виселяти мешканців із будинків та приміщень, переданих в іпотеку, а також здійснювати реалізацію предмета іпотеки на електронних торгах.
Водночас ця заборона не поширюється на нерухоме майно, оформлене в іпотеку з метою забезпечення виконання зобов’язань за договорами, укладеними після дня набрання чинності закону про внесення змін до Податкового кодексу, або за договорами до яких після дня набрання чинності закону про внесення змін до Податкового кодексу вносилися зміни в частині продовження строків виконання зобов’язань та/або зменшення розміру процентів, штрафних санкцій (п. 5-2 розділу VI “Прикінцевих положень” Закону України “Про іпотеку”).
Автори - Дар'я Мінченко, Анастасія Вороненко та Вікторія Рентюк.